Az órákon a negatív családtervezés keretén belül a helyes óvszerhasználat, fogamzásgátlás formái, helyes alkalmazása volt a fő téma, hiszen az iskola elhagyás csökkentése, a nem kívánt terhességek számának csökkentése volt a fő célom.
Azt tapasztaltam, hogy sok diák a biológiai, anatómiai, élettani fogalmakkal nincs tisztában, ezért első lépés ennek ismétlése volt.
Fő témakörök, amiben dolgoztunk:
- A női és férfi nemi szervek anatómiája, működése-a pályázat keretén belül ehhez kaptam bemutató plakátot.
- Nemiség, szerelem, párkapcsolat
- A női ciklus, a peteérés napjának tudatosítása, ennek kiszámolása, Modelleken a méhtest, petefészek bemutatása.
- STD betegségek és annak a részletes áttekintése.
- Abortuszok, mint a negatív családtervezés eszköze a roma lányok körében, ennek törvényi háttere. A műtét menete, eszközei, következményei. Fertőzések, fogantatás méh sérülése a műtéti eljárás következtében.
- Lelki sérülések. A magzat, mint élő ember.
- A szülés menete-modellen a csontok és baba helyzetének pontos ismertetése volt a célom, hogy lássák az otthon szülés veszélyeit. Fontos volt rögzíteni a lányoknak, hogy milyen életmentő segítségeket nyújt a kórházi ellátás.
- Az első hat hét teendői, szoptatás fontossága. Sebellátás, higiéne. A szexuális élet veszélyei (terhesség és fertőzések) a gyerekágyas időszakban. Ezekről is keveset tudtak a diákok.
- Az anyatej jelentősége, mit tartalmaz, miért fontos az újszülött életében.
- Baba modelleken a csecsemőápolás, gondozás gyakorlása. A felelősség az újszülött születése után…
A diákok számára a kézzel fogható egészségnevelés a leghatékonyabb, így ezeket az eszközöket sokat adtam a kezükbe, aminek mindig nagy sikere volt. A tapasztalatom az volt, hogy néha a fiúk a babákat szívesebben ölelgették, gondozták, így lehetett érzékenyíteni a fiúkat a felelősségteljes szexuális életre, arra, hogy megfelelő időpontban vállalják a családalapítást, elkerüljék a tragédiákat, ezalatt a felelőtlen és éretlen viselkedés miatti fiatal korban végzett abortuszra gondolok.
Célom az volt, hogy megértsék, az újszülött tervezett legyen, megfelelő családi és anyagi háttérrel. A kórházi és védőnői ellátást nem szabad elhanyagolni, nem veszélyeztethetik a baba életét, a törvények betartása, betartatása állampolgári kötelességünk.
(Dancs Eszter)
Családi életre nevelés- előadások
Iskolai agresszióról tartottam órákat kisfilmek bemutatásával. Ez a kisfilm kívülről szemléli a bántalmazást, kirekesztést, zaklatást. Mivel sajnos több ilyen est is történt az intézményben, ezeket átbeszéltük. Akit érintett azokkal felszínre hoztuk, hogy vajon mit miért tett? Mit érezhet, akit bántanak, zaklatnak? Ki az, aki megvédi? Hogyan védi meg? Kik előtt vállalja a védelmi szerepét? Ki mer a gyenge mellett állni? Mit kockáztat ezzel? A többi diák ki áll-e mellette? Ezeken a beszélgetéseken érezhető volt, hogy mindenki magában nézett és szótlanul többször a videót megnézték és milyen elgondolkodtak azon, hogy ha támogatják az erőset, azzal az agressziót támogatják, és addig fogja csinálni, míg a többiek nem tartják helyesnek viselkedését.
Előadásaim másik szegmense a magyar jogi szabályozásba tekintett be. A fiatalok jövőképének segítése érdekében bemutattam a magyar nyugdíjbiztosítás kialakulását, a mai nyugdíjrendszert, és elgondolkodtunk azon, vajon lesz –e nyugdíjunk? A magyar egészségügyi ellátórendszerbe is kaptak betekintést, megbeszéltünk, mi az az egészségbiztosítás. Kiemeltem nekik mire figyeljenek, ha bekerülnek a munka világába, nehogy egészségügyi biztosítás nélkül maradjanak. A hivatali ügyintézésről, ezen belül az elektronikus ügyintézésről is sok újat tudhattak meg ezeken az órákon.
(Kuklisné Horváth Ildikó)