Tehetséggondozás a vendéglátásban!
Pincér- tehetséggondozó foglalkozás
A tehetséggondozás során a tanulóimmal olyan készségeket és új dolgokat mutattam be, melyeket az iskolai valamint a külsős munkahelyi gyakorlat során nem minden esetben tudnak elsajátítani. Ilyen például a palacsinta flambírozás-lángoltatás vagy a koktélok készítése és azok fogyasztása illetve a díszterítés menete. A foglalkozások során lehetőségük volt a tanulóimnak a kreativitás, a szépérzet, az igényesség keretében ezeket a termékeket elkészíteni és utána természetesen elfogyasztani.
Fő alapelv a szakmánkban a pontosság, precizitás, tisztaság. Minden egyes foglalkozás keretében erre a 3 szabályra törekedtünk
(Dora Roland)
Szakács- tehetséggondozó foglalkozás
A szakács tehetséggondozó szakkörön a szakács tanulókkal olyan feladatokat láttunk el, ami izgalmas és nem minden napi volt számukra. Ilyen volt a Márton napi menü főzése. Különösen érdekes volt, ugyanis sokan ódzkodtak a liba elkészítésétől és fogyasztásától, de egy kis ösztönzéssel sikeresen vették a diákjaim az akadályokat. A két év során minden ünnepnek, és évszaknak megfelelő különleges menüt elkészítettünk, amikor volt rá lehetőség főzőversenyeken vettünk részt.
Fontos számomra a konyhatechnológiai újítások ismerete illetve azok ismertetése és tanítása az ifjonti szakácsoknak. Nagyon sok újítást és szakkifejezést tudtam nekik tanítani mint a konfitálást, marinálást vagy mint a sous vide technológiát.
Örömmel tapasztaltam, hogy a tanulók izgalmasnak és érdekesnek táláljak és nyitottak az új konyhatechnológiai műveletekre
(Mondovics József)
Cukrász- tehetséggondozó foglalkozás
Tehetséggondozás szakkörökön a tanulókkal olyan feladatokat is tudtunk végezni, ami a hagyományos technológiák mellett a kézügyességünket, finommotorikájukat is fejlesztette. Új cukrászati termékek készítésére is volt lehetőségünk. A tanulók így megismerhették a modern cukrászati sütemények világát. A szakmai kiváló tanulója versenyére is nagyon jó felkészülést biztosítottak ezek az órák.
(Bognárné Varjú Mónika)
Cukrász- játékos foglalkoztatás
Szüreti mulatságra, mikulás napra, a karácsonyi ünnepekre, Valentin napra, farsangra és húsvétra az alkalomhoz illő süteményeket készítettünk. Ezek a termékek színekben és motívumokban jellemzik az ünnepet. Nem hagyományos cukrászati termékekről volt szó, ezeken az órákon a legmodernebb technikákkal készítettük el napjaink kedvenc édes és sós cukrászati termékeit.
(Bognárné Varjú Mónika)
Cukrász- játékos foglalkoztatás
A játékos foglakozás keretében lehetőségünk adódott arra, hogy a tanulókkal órák után olyan foglakozásokat tartottunk, melyek a normál oktatás idejében nem minden esetben férnek-fértek bele.
A pályázat ideje alatt több esetben ellátogattunk különböző vendéglátóhelyekre, ahol betekintést kaptunk a vendéglátás napi tevékenységébe. Beláthattunk az értékesítő és termelő munkába is, bővítve a szakmai és gyakorlati ismereteinket. A gyerekekkel közösen különböző termékeket készítettünk, megmutatva a vendéglátós szakmák szépségét, ezzel is fejlesztve a kézügyességüket, kreativitásukat. A különböző játékos feladatok elvégzésével fejlesztettük a tanulók koncentráció készségét, gondolkodásra késztettük őket, miközben fejlesztésre kerültek az alapkompetenciájuk is.
A foglakozások alatt jobban megismertük tanulóinkat, közvetlenebb és családiasabb volt a hangulat. A foglakozások lehetővé tették az egyéni hiányosságok pótlását, gyengeségek megszüntetését és a tanulók felzárkóztatását.
(Oláhné Cseri Mónika)
Pék- Játékos foglalkozás
A Játékos foglalkozás a pék és cukrász tanulócsoportok részvételével zajlott. Ennek keretén belül nagyon jó hangulatú csoportos tevékenységeket folytattunk le a gyerekekkel, ahol önfeledten vidáman készítettek különböző termékeket. Egyik fontos célja ennek a tevékenységnek a kreativitás fejlesztés, a csapatmunka kialakítása és gyakorlása. Mivel nem osztálycsoportokkal dolgoztunk, a gyerekek közötti egymástól tanulás is fontos eszköznek számított, amikor nagyszerű lehetőség nyílt arra, hogy egy nagyobb évfolyamos tanuló, aki szakmai versenyeken sikereket ért el bemutathassa a kisebbeknek a tudását egy-egy foglalkozáson.
Nagyon nagy élményt jelentett a gyerekek számára a Lipóti pékségbe tett kirándulás, majd a Komárom Monostori hatalmas erőd rejtelmei. Voltak tanulók, akik még ilyen messzire nem jártak az otthonuktól, egy-két roma származású tanuló, akiknek nagyon sokat jelentett az, hogy eljutottak az északi országhatár mellé és áttekintettek a Dunán a Felvidékre.
Különösen nagy jelentőséggel bírt és jó hatással volt a hangulatra a kirándulásokon biztosított egységes úticsomag, így minden tanuló egyformán részesült az ellátásban.
(Lucskai Emese, Fárbásné Nagy Mária)